Italian Polish German Spanish Dutch French English
Zážitková univerzita Letenky Balíčky zážitků
CK VALAŠSKÉ KRÁLOVSTVÍ
 

Jiří Večerek

Instruktor paraglidingu, tandemový pilot, narozený 24.srpna 1969, létá od roku 1992, pilot PG, PPG, MPG, instruktor, inspektor provozu LAA ČR, tandemový pilot, svobodný (ženoplachý).


To máš Jiříku se svátky a jubilejními dny skvěle naplánováno…
Jsem třídekádové dítě neboť 24.dubna mám svátek a dostávám dárky, 24.srpna mám narozeniny a dostávám dárky, no a 24.prosince jsou Vánoce, takže opět dostávám dárky. Stále se má tady na co těšit.

Jak jsi se dostal ke své současné profesi?
Býval jsem elektrikářem a s padákem létal jen pro radost. Brzo jsem ale zjistil, že když jsem v práci, tak je hezky a když mám volno, tak je škaredě. V jednoduché rovnici mi vyšlo jediné možné řešení, podal jsem výpověď, pověsil elektrikářské řemeslo na hřebíček a začal se létání věnovat naplno.

Jak dlouho létáš?
Začal jsem na jaře roku 1992.

Co svedlo tvou cestu ke Zdeňkovi Trčkovi?
Začínal jsem s Vlastíkem Bláhou, známým tandemovým parašutistou, který se svého času věnoval i paraglidingu. Se Zdeňkem jsme se potkávali na horách, trávil jsem tady s padákem prakticky celé léto, začal jsem mu pomáhat víc a víc a najednou v tom byl až po uši.

Nemáš někdy pocit, že by ti paragliding něco vzal?
To nemám, spíše mi dává.

Dobrá, ale pokud bychom teď na chvíli paragliding odsunuli stranou, je něco jiného, čemu by ses rád věnoval tak naplno, jako lítání?
Nevím, přes sezónu není na nic jiného čas. Ale loni, při nádherné Ladovské zimě, jsem objevil kouzlo sněžnic, to je další věc, co mě začala dost bavit. Vydat se hlubokým panenským sněhem krajinou a kráčet a kráčet…

Co děláš v případě nepřízně počasí?
Když je ošklivo tak přes léto v práci probíráme s frekventanty nějakou teorii a přes zimu nejraději odpočívám.

Kdy začíná padáčkářská sezóna?
V dubnu, zrovna na Jiřího máme otevírání sezóny, to proto, abych si to zapamatoval, a první víkend v říjnu máme uzavírání nebe. Někdy ale počasí přeje a dá se létat dál. Před a po sezóně nezbývá, než létat v zahraničí, jezdíme na jih do Monaka, do Francie, Slovinska, nebo i dál až do Španělska. Otevírání nebe je akce spíše společenská. Člověk je společenský tvor a padáčkář obzvláště, takže letos to byl už tuším čtrnáctý ročník.

Co musí udělat člověk, který by s létáním chtěl začít?
Stačí jen chtít a přijít za námi.

Co zájemci můžeš nabídnout, pokud si není jistý, jestli je paragliding to pravé?
Poradíme, posloužíme, pro každého zájemce něco vymyslíme. Když si chce paragliding jenom zkusit, nabízíme tandemové lety na dvoumístném padáku řízeném zkušeným pilotem. Pasažér sedí vepředu a kochá se nebo se i trochu bojí, pilot za ním řídí. Pokud to pasažéra chytne, může se přihlásit na kurz a pokud ne, má alespoň intenzivní zážitek.

Není ale nezbytně nutné, aby na tandem šel, pokud se paraglidingu chce věnovat..
Ne, to není zapotřebí, může přijít přímo na kurz. Ty děláme krátké, čtyřdenní seznamovací, které jsou zakončeny letem z velkého kopce v Beskydách. Nejprve si zájemce na malých mezích zkouší ovládání padáku a sžívá se s ním. Po úspěšném zvládnutí „mezního“ výcviku následuje let z velkého kopce. Tím, že jsou žáci po celou dobu výcviku vybaveni vysílačkami se stávají, zejména v začátcích, jakýmisi řízenými modely... Pokud si zájemce myslí, že chce létat samostatně, může se přihlásit na klasický osmidenní základní kurz, který je zakončený závěrečným přezkoušením a vydáním osobního listu potřebného pro žádost o vydání pilotního průkazu PLA, který opravňuje k létání na padákovém kluzáku.

Vaší školou určitě prošla řada lidí, kteří jsou dnes v paraglidingu na špici.
Například Renata Kuhnová prošla naším výcvikem, dnes závodí a má velmi slušné výsledky.

Ty sám nezávodíš?
Ne.

Proč?
Na to jsou dva úhly pohledu. Jeden tvrdí, že stačí, když člověk ví, že je nejlepší a nemusí si to dokazovat a druhý je že musím dát šanci těm, kteří si to dokazovat musí… Ale vážně, skloubit zaměstnání, kdy se celou sezónu věnuju kursistům na mezích, s tím abych trénoval a jezdil po závodech, to prostě nejde dohromady. Pokud chci mít výsledky, musím tomu dát všechno. V některých případech, kdy se už nedá létat, se ještě stále dá závodit a člověk se pohybuje blíže k nějaké pomyslné hraně, za kterou by snad už neměl jít.

Co tě na práci instruktora uspokojuje a co naopak štve?
Neštve mě vůbec nic. Baví mne, že potkávám stále nové lidi, co kurz to nové individuality.

To bys ale mohl pracovat třeba i na nádraží…
Jenže tam by mi hned odjeli a nemohl bych si s nimi popovídat… Každý kurz je jiný, není to jednotvárná stereotypní práce. Je to práce s lidmi, kteří mají o něco zájem, chtějí to dělat a baví je to. Navíc denně vidím pokroky a výsledky své práce.

Na co se má nachystat zájemce o zkušební tandemový let?
Postačí, když si vezme pevnější obuv, kombinézu mu zapůjčíme. Vhodné je i nějaké teplejší oblečení, neboť ve vzduchu člověk snadno prochladne. Startuje se rozběhem s kopce, pak už může letět a kochat se, nebo případně i bát. Pokud jsou dobré podmínky, dá se ve vzduchu vydržet déle a nastoupat velkou výšku. S pilotem je možné dohodnout i přelet na větší vzdálenost.

Jaká jsou rizika pro toho, kdo má zájem o tandemový let?
Rizika jsou minimální, tandem řídí zkušený pilot se speciální licencí. Meteorologické podmínky se vybírají s ohledem na skutečnost, že se jedná o start ve dvou. Člověk by měl létat bezpečně i když létá sólo, ale pokud má s sebou pasažéra, měla by být opatrnost a rezerva dvojnásobná. Důkazem toho, že člověk nemusí mít z tandemového letu žádné obavy je to, že jsem létal se slabozrakými a nevidomými pasažéry. V současné době uvádím do provozu i speciální vozíček pro létání s paraplegiky. Fotogalerie článku:
Jiří Večerek

09:18:45 - Pátek, 06.07.07 - 8326x - trvalý odkaz

Související články:


RSS 2.0, tisk, email

Komentáře musí být před publikováním schváleny.